Duurzame inzetbaarheid zorgt voor continuïteit

Duurzame inzetbaarheid zorgt voor continuïteit

17 november 2021

In de serie "De balans tussen harde en zachte waarden" interviewt Karmijn Kapitaal praktijkspecialisten over onderwerpen zoals diversiteit, inclusiviteit en continuïteit. Al sinds de start van Karmijn Kapitaal, ruim tien jaar geleden, zijn diversiteit en inclusiviteit belangrijke ingrediënten voor de samenwerking met partners. Niet als doel op zich, maar de juiste balans tussen de zogeheten zachte waarden en de keiharde cijfers - de harde waarden - blijkt keer op keer de sleutel voor het bouwen van rendabele en duurzame bedrijven die door middel van groei continuïteit in werkgelegenheid, aandeelhouderswaarde en duurzaamheid creëren.

We gaan in gesprek met Monique Schutrups, algemeen directeur bij Equilar, een landelijk opererende, ambitieuze arbodienst die werkgevers ondersteunt bij preventie, verzuim en duurzame inzetbaarheid.

Duurzame inzetbaarheid

‘Ambitieus in duurzame inzetbaarheid’ staat op de website, hoe zie je dat voor je?

“We spreken van duurzame inzetbaarheid bij werknemers wanneer ze hun werk met plezier, zowel fysiek als mentaal, kunnen blijven uitvoeren, nu en in de toekomst. We leven langer, werken langer door én omdat de inhoud van het werk voortdurend verandert, hebben we sneller en vaker nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Daarbij komt dat we tegenwoordig continu ‘aan’ staan. Werkgevers willen hier goed beleid op voeren.

Onze ambitie is om werkgevers te ondersteunen bij hun faciliterende rol hierin. Dat gaat verder dan een abonnement bij de sportschool of een fruitmand op de afdeling. We kijken wat mogelijk is en denken ‘out of the box’ om op korte en lange termijn die inzetbaarheid te kunnen verbeteren. De uitdagingen op het gebied van duurzame inzetbaarheid verschillen per branche. Als medewerkers fysiek zware werkzaamheden verrichten, kunnen ze dat op latere leeftijd moeilijker volhouden. Minderen in uren en dus in inkomen is niet wenselijk. Je kunt aan het begin van een loopbaan een potje creëren om dit verlies later financieel te kunnen compenseren. Dat is een voorbeeld van duurzame inzetbaarheid: zorgen dat mensen op latere leeftijd hun baan (en inkomen) behouden.”

Bij duurzaamheid denken we vaak meteen aan milieu.

“We vinden het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en dat gaat veel verder dan alleen het milieu. We printen dubbelzijdig - alleen als het nodig is -, scheiden afval en de opbrengsten van het verzamelde plastic doneren we aan een goed doel. Dat is duurzaamheid in de praktijk. Daarnaast gaat duurzaamheid ook over de mens zelf. Hoe kun je de werkende mens faciliteren? Bijvoorbeeld een goed ingericht kantoor, een instelbare werkplek, de juiste verlichting of planten om je heen. Dit zijn niet meteen onderwerpen waar je aan denkt als je nog jong bent, maar het helpt wel om later fysieke of mentale klachten te voorkomen.”

Wat versta je onder diversiteit?

“Diversiteit betekent voor mij dat we elkaar binnen het managementteam van Equilar aanvullen met onze competenties. Elk teamlid heeft haar of zijn kwaliteiten. We gebruiken de vragenlijst van Management Drives om die in kaart te brengen. De uitkomst van deze vragenlijst wordt weergegeven in kleuren; die staan voor onze persoonlijke kernkwaliteiten en valkuilen. Ze geven inzicht in hoe we elkaar binnen het team kunnen versterken en hoe we een verdiepingsslag kunnen maken. Dit evalueren we regelmatig binnen het team.

We gebruiken die vragenlijsten ook bij sollicitaties; welk type hebben we nodig op dat moment? De benodigde kwaliteiten verschillen per afdeling en per functie. In sollicitatiegesprekken nemen we diversiteit zeker mee - en ik ben blij met man èn vrouw - maar het draait toch om wie er het beste past in een bepaalde functie. We kijken vooral naar de persoonlijkheid bij nieuwe medewerkers en sturen aan op onze eigen kernwaarden die we gezamenlijk hebben gekozen: solide, analytisch, plezier, ambitieus en verbonden.

Ik wil bovenal professionele mensen in dienst. Op kantoor hebben we veel vrouwelijke professionals, maar als je kijkt naar de bedrijfsartsen, dan zijn dat overwegend mannen. En ook het pas verworven Medicum Consult heeft een mannelijk MT, waarbinnen ik nu de enige vrouw ben.”

Doelgericht met een menselijke benadering

“Bij Equilar werken we met individuele doelen en gezamenlijke doelen. Niet alleen de functiegerichte doelen, maar ook op gebied van persoonlijke ontwikkeling en MVO bijvoorbeeld. Zo maak je ieder ook onderdeel van onze ambitie.

Als het gaat om balans in leiderschap binnen ons managementteam, sturen we op keiharde cijfers, maar nemen ook de zachtere waarden mee. Plezier is niet voor niets een van onze kernwaarden. We zijn één en werken samen voor Equilar. Gemiddeld zijn medewerkers lang bij ons in dienst en ik zou het jammer vinden als ze binnen vier jaar weg zijn. We investeren veel in onze medewerkers, er is veel mogelijkheid tot groei. Ieder stelt persoonlijke doelstellingen op en ik ga uit van het principe; als iedereen in zijn kracht werkt, kan het resultaat niet achterblijven. Onze medewerkers dragen bij aan onze continuïteit.

De keuze voor Karmijn Kapitaal was in dit geval dan ook logisch. Ze werken doelgericht en mensgericht. Dat maakt hen onderscheidend in hun sector. Het type mensen dat er werkt, de oprechte vragen – ‘hoe gaat het met jou?’ Dat maakt dat onze samenwerking aanvoelt alsof ik met mijn eigen team werk. Ik kan alles delen, kan alles vragen en als ze zelf de expertise niet in huis hebben, weten ze iemand die dat wel heeft. De organisatie aansturen vanuit een Excelsheet werkt niet voor mij, dan werken mensen nooit vol overgave voor je. Onze aanpak komt overeen en dat werkt plezierig.”

Naar balans

“In onze sector signaleren we vaak onbalans bij medewerkers, wat tot verzuim leidt. Die onbalans heeft te maken met privé-situaties in combinatie met werkdruk. Wij willen ervoor zorgen dat elke werknemer kan werken en plezier haalt uit zijn werk. Dat betekent dat je als werkgever ondersteuning biedt en ruimte geeft om dat te kunnen doen. En als het even niet lukt, dat je vraagt hoe je je werknemer kunt helpen.

Zo willen we bijvoorbeeld in de toekomst ook sociale contracten ondertekenen met werknemers, die naast het aantal uren en salarisgegevens ook vitaliteits-arbeidsvoorwaarden bevat. Daarmee willen we voor de meest optimale duurzame inzetbaarheid gaan. We streven dit na als werkgever voor onze eigen medewerkers, maar ook als adviseur bij onze klanten. Wanneer een medewerker niet in balans is, betekent dat overigens niet dat de doelen niet gehaald moeten worden, maar wel dat je kijkt waar de behoefte van de medewerker ligt.

Bij Equilar staat ontwikkeling van medewerkers hoog in het vaandel, ook op gebied van vitaliteit. We hebben een vitaliteitsbeleid en -budget waar medewerkers gebruik van kunnen maken. Samen maken we er een sport van om vitaler te worden en we verzinnen allerlei activiteiten om elkaar te stimuleren. Zo zijn we virtueel met z’n allen naar Parijs gewandeld en maken we deel uit van een Ommetjesgroep. Nu hebben we een ‘bucketlist challenge’ waarin we individuele opdrachten moeten uitvoeren en foto’s hiervan met elkaar delen. Een goed voorbeeld van werkplezier in de praktijk.

Groei en plezier gaan hand in hand. We zijn ambitieus in het leren en we zijn enthousiaste kartrekkers. Dat past goed in onze cultuur. We hangen de cijfers aan de muur en willen vooruit op een plezierige manier. We willen groeien, maar wel met plezier en open en eerlijke communicatie.”

We use cookies and similar techniques to help you better and more personally. If you continue on our website we will assume that you are happy with it. Do you want to know more? Then read our privacy policy.