Karmijn gaat voor ondernemers door het vuur

26-09-2025

Twintig jaar geleden stapten Joost Marse en Lilian van Achterberg uit de wereld van de multinationals om Girasol over te nemen: een bedrijf met zes medewerkers en partner voor merken in natuurcosmetica. Zij produceerden en boden producenten advies en ondersteuning bij alles wat achter een merk schuilgaat, van formuleontwikkeling en productiebegeleiding tot distributie en logistiek, niet alleen in Nederland maar ook in markten zoals Duitsland, Belgie , Frankrijk en Engeland.

Juist doordat natuurcosmetica lastig te maken zijn, wisten ze zich te onderscheiden van de concurrentie. In een niche-markt met complexe eisen op het gebied van natuurlijke conservering en duurzaamheid leerden zij elkaars kracht te benutten; waar Joost visie en innovatiekracht meebracht, boog Lilian zich over de financie n en organisatorische zaken. Hun gedeelde achtergrond in FMCG hielp hen snel te schakelen en complexe processen te overzien. Klanten bleven trouw en zo bouwden ze samen mee aan succesvolle merken. Bij de overname in augustus 2024 telde Girasol 45 medewerkers.

Direct herkenning
Met hoeveel liefde de eigenaren het bedrijf ook twee decennia lang leidden, een aantal jaar geleden beseften Joost en Lilian dat Girasol op termijn in andere handen moest overgaan.
Er zat voldoende groeipotentieel in de onderneming zat en de ondernemers bouwden nog elke dag met veel plezier verder aan het bedrijf. Lilian: ‘Met de omvang die het bedrijf had, voelden wij ons comfortabel. We hadden iedereen zelf aangenomen en kenden iedereen. Dat wordt anders als je honderd man in dienst hebt. Bovendien heb je om een bedrijf van honderd man te leiden andere managementkwaliteiten nodig. Wij zagen onszelf dat niet meer doen.’ Daarom besloten de twee een koper te zoeken voor het bedrijf. Ze versterkten het management, zodat de afhankelijkheid van hen minder werd en startten de zoektocht naar solide partners die pasten bij hun visie en bij de cultuur binnen het bedrijf.

Enkele serieuze pogingen ten spijt slaagden de oprichters er niet in de juiste overnamekandidaat te vinden. Tot zij anderhalf jaar geleden besloten de hulp in te roepen van de wereldwijd opererende M&A boutique Clairfield, die zich in Nederland richt op de mid-market. Joost: ‘Dat is vanaf het begin een heel fijne match geweest. Clairfield heeft ons vijf potentiele partijen voorgesteld, waarvan Karmijn er een was. Karmijn had direct onze voorkeur, alleen al omdat zij net als wij veel waarde hechten aan duurzaamheid. Voor ons staat duurzaamheid voorop, vanuit een vorm van verantwoordelijkheid voor deze aarde. Dat klinkt misschien hoogdravend, maar wij wilden daar met meer natuurlijke cosmetica ons steentje bijdragen en dat zochten we ook in de partijen met wie we samenwerkten.’

Lilian vult aan: ‘Karmijn sprong er ook nog eens uit na een ronde orienterende gesprekken met alle vijf de partijen qua kennis en kunde. Ze kenden de branche goed. Of het nu ging over producten of over personeel, de eerste gesprekken die wij met Karmijn voerden, gaven direct herkenning. Je kunt zoeken naar een private equity-partij waar iedereen strak in pak is, en waarbij je de zoveelste ondernemer bent die zijn bedrijf wil verkopen. Dat wilden wij niet; we zochten geen investeringsmaatschappij die alleen maar euro’s meebracht. Ons bedrijf was ons kindje en daarom zochten we iemand die daar gevoel voor had en het met beleid een stap verder kon brengen. Bij Karmijn werken betrokken mensen en dat paste ons beter.’

Karmijn is anders
Zouden Lilian en Joost ondernemers die aan de vooravond van een verkoop staan adviseren in zee te gaan met Karmijn? Het antwoord is eensluidend. ‘Zeker. Je hebt veel private equity-partijen die puur voor de financien ergens voor vijf jaar instappen. Karmijn is anders. Karmijn is intrinsiek geïnteresseerd in de business en in de mensen. Dat hebben wij nergens in de rest van de markt zo teruggezien’, meent Lilian. ‘Wat wij heel belangrijk vinden is dat je de juiste adviseurs om je heen verzamelt voor de verkoop van je bedrijf. Onze adviseurs zijn bijna vrienden van ons geworden. Karmijn gaat voor ondernemers door het vuur; het draait bij hen het niet alleen om de feiten en de cijfers. Zo hebben we samen de juiste tone of voice gevonden toen het spannend werd. Soms gierden de emoties door je lijf, liepen de spanningen best hoog op als om nog meer informatie werd gevraagd dan je al had aangeleverd. Karmijn heeft niet alleen de zakelijke kant goed neergezet maar ook de menselijke factor heel goed ingeschat. Je moet als ondernemer veel loslaten bij een verkoop, en dan is het goud waard als je kunt bouwen op een partij die met je meedenkt en je begrijpt.’

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want de ondernemers hebben misschien nog geen vastomlijnde plannen, zeker is wel dat ze langzaamaan weer om zich heen beginnen te kijken. Hoewel ze niet meer verlangen naar een leven waarin ze altijd ‘aan’ staan, zoals voor de verkoop van Girasol altijd het geval was, zijn ze nog te actief om thuis te gaan zitten. Na een jaar uitrusten, paardrijden, golfen, fotograferen en padelen, zijn ze toe aan iets nieuws. Lilian: ‘We hebben nog een minderheids-aandeel in Aizuru en er komt vast weer iets moois op ons pad. En als we ons echt gaan vervelen, kloppen we gewoon weer aan bij Brigitte van Karmijn.’

Marlies van Lohuizen, CEO Aizuru:
‘Wij willen ondernemen met impact en daar sluit de overname van Girasol goed bij aan. We hebben daardoor meer diversiteit in ons productaanbod, want naast de productie van natuurlijke solid cosmetica hebben we nu ook productie van natuurlijke liquid cosmetica in de categoriee n skin care, bodycare en homecare; dat is een duidelijke aanvulling. Waar wij naartoe willen, is het vergroten van onze slagkracht in de natuurlijke personal en home care-categoriee n. Wij willen marktleider zijn in de private label productie van natuurlijke cosmetica; we willen het grootste productiebedrijf voor natuurlijke cosmetica van Europa worden. En wat dat betreft is Girasol een mooie eerste aankoop. Mochten er meer productiebedrijven zijn in deze natuurlijke-cosmeticacategoriee n die interesse hebben om zich bij ons portfolio te voegen, dat kan ook in de omliggende landen zijn, dan zijn wij daarin zeker geï nteresseerd. De markt is nog niet geconsolideerd, dus daar liggen heel veel kansen. Wij willen echt impact maken en dat kan in deze groeiende natuurlijke cosmetica-categorie.’

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.