Bewezen hogere waardecreatie met inzet van diversiteit

Bewezen hogere waardecreatie met inzet van diversiteit

27-07-2021

Wat verstaan we onder diversiteit, hoe belangrijk is diversiteit nu eigenlijk, wat levert het op en hoe werkt dat in de praktijk? Ignacio Bruin is Investment Manager bij Karmijn Kapitaal en trapt de serie af door uit te leggen hoe hij zelf omgaat met diversiteit in zijn werkzaamheden bij Karmijn.

Ignacio Bruin, Investment Manager Karmijn: “Als je aan mij vraagt wat diversiteit is, dan betekent dit voor mij persoonlijk iemand de ruimte geven om zichzelf te zijn binnen een team van mensen met verschillende personen, inzichten en achtergronden. Een open cultuur waar iedereen zich vrij voelt om een idee op tafel te leggen, waarin we respectvol luisteren naar elkaars meningen, we vaak pittige discussies voeren en dan besluiten nemen om verder te gaan. Een cultuur die wars is van autoritair gedrag, niet binnen het bedrijf onderling en niet in de samenwerking met Karmijn als investeerder.

Opgeleid als econometrist draaide mijn opleiding om cijfers en in mijn werk draait het meer dan de helft van de tijd om mensen. Je hebt mensen nodig om de gewenste verandering te kunnen doorvoeren. Hoe je mensen in beweging zet, heb ik tijdens mijn opleiding nooit geleerd en in mijn werk des te meer. Je wilt mensen uitdagen om processen anders te doen, taken uit te voeren die ze misschien nog niet meester zijn en dat is elke keer weer een uitdaging. Diversiteit is geen kwestie van een x aantal mannen en vrouwen, maar de mindset die in een team ontstaat. Een open diverse teamsamenstelling helpt om in relatief korte tijd veranderingen in gang te zetten en leidt tot betere resultaten.”

Meteen de diepte in
Bij Karmijn begrijpen we dat mensen ontzettend belangrijk zijn voor een bedrijf. In onze eerste kennismaking gaan we al vrij snel de diepte in: we willen weten wie de mens is, wat het product is en wat werknemers drijft. Ook de bedrijfscultuur en onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit komen ter sprake in onze eerste kennismaking.

Waarom? We willen met onze gesprekspartners graag een goede band opbouwen. Hiervoor moet je elkaar op belangrijke waarden leren kennen want als het tot een investering komt, werken we voor meerdere jaren samen. De openheid die we beogen binnen een organisatie moet overeenkomen met de manier waarop ze hun bedrijf runnen of iets zijn waar ze naar toe willen groeien.

Uiteraard liggen veel onderwerpen op tafel als het komt tot een initiële investering. Zo kijken we samen met de directie hoe het bedrijf het beste kan groeien en duurzame waarde kan creëren. Grondige analyses, spreadsheets, marktonderzoek en vele gesprekken volgen. Daarbij komen de ideeën zowel van het bedrijf, onszelf als ook van andere experts.

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.