We pakken fysieke belasting aan voor meer plezier in de zorg

We pakken fysieke belasting aan voor meer plezier in de zorg

25-10-2022

De missie van JOYinCARE is duidelijk: Plezier in de zorg, zorgen met plezier. We gaan in gesprek met Corné de Heij, CCO van JOYinCARE en Robert van Leeuwen, COO/CFO van medtech bedrijf JOYinCARE over ontzorgen van zorgpersoneel, menselijk ondernemen, de internationale groeiambities en hoe ze nog steeds maatwerk leveren door hun klantgerichte aanpak.

Oplossing voor dubbele vergrijzing
Robert van Leeuwen – COO/CFO van JOYinCARE: “We hebben te maken met ‘dubbele vergrijzing’: er is een toename van het aantal ouderen die zorg nodig hebben en we kampen met een tekort aan zorgpersoneel. Zorgmedewerkers kunnen langer met plezier hun functie uitoefenen als het werk fysiek minder zwaar is. Vanuit deze visie zijn we gaan innoveren met producten als de tillift met rijondersteuning. Een manuele tillift is zwaar voor de medewerker en voor de cliënt niet zo prettig, want de medewerker moet dan achter de cliënt staan, dat creëert afstand. Met onze tillift sta je naast de cliënt en je wordt fysiek ontlast. We blijven onze technologie innoveren en vragen actief bij onze klanten op waar we kunnen verbeteren. Ons uitgangspunt sinds de oprichting in 2009 is daarin niet veranderd: hulpmiddelen bij het verlenen van zorg moeten ook goed zijn voor de zorggever. Veelal worden hulpmiddelen uitsluitend afgestemd op de cliënt, maar de focus ligt bij JOYinCARE allereerst op duurzame inzetbaarheid van de zorgmedewerker.”

Groeiambitie met gevalideerde producten
Corné de Heij – CCO JOYinCARE: “Onze klanten zijn intramurale instellingen ofwel CARE instanties waarin langdurige zorg plaatsvindt. 95% van onze klanten zijn gevestigd in Nederland en de rest leveren we momenteel over de grens. We hebben een grote internationale ambitie, want ook de druk op de zorg neemt in andere landen toe. Er is een tekort aan zorgpersoneel. Met onze elektrische ondersteuning in hulpmiddelen en hierdoor minder fysieke belasting, kunnen we bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van de huidige zorgmedewerkers en het zorgberoep voor nieuwe medewerkers aantrekkelijker maken. We verkopen gevalideerde producten. Vanaf de ontwikkeling van de eerste tillift met rijondersteuning hebben we al ruim tien jaar ervaring met de doorontwikkeling van deze tillift. We kunnen dan ook met trots zeggen dat we in Nederland marktleider zijn en daarin hebben we stevig geïnvesteerd. De vraag naar hulpmiddelen is groot en blijft groeien.”

Robert vult aan: “Naast de tillift maken we ook onze eigen tilbanden. Dit gebeurt bij Confexion, ons confectieatelier dat onlangs is verhuisd naar een ruim, licht pand in Assen. In ons confectieatelier werken zo’n 25 mensen, merendeel met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is een veilige, rustige omgeving waar ze volwaardig meedraaien in het arbeidsproces. Die omgeving wordt als een familie ervaren en ze zijn er trots op dat ze samen een mooi kwalitatief product maken. Nu we een eigen pand hebben met meer ruimte, zijn we goed voorbereid op de aanstaande groei.”

Menselijk ondernemen
In 2018 startte Corné bij JOYinCARE, in 2019 kwam Robert erbij en in 2020 was de overname met Karmijn Kapitaal. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Robert: “Ik vind het belangrijk dat we op een menselijke manier kunnen ondernemen en dat ervoer ik in de gesprekken met Karmijn meteen. Ik kom zelf ook uit de private equity dus toen we een investeerder zochten, wist ik heel goed wat we nodig hadden. In ons DNA zit hart voor de zorg, dat koesteren we. We zijn dan ook heel selectief geweest bij de overname en daar hebben we nog dagelijks profijt van. Karmijn begrijpt dat we zaken voor de mensen goed willen doen, daar hebben ze zelf ook oog voor. Ze houden ons scherp op het feit dat we onze producten blijven doorontwikkelen. Investeren is een belangrijke basis voor groei. Hierdoor kunnen we onze producten vanaf nu naar het buitenland brengen. Ze zeggen ons niet hoe we moeten ondernemen maar stimuleren ons wel om ondernemend te blijven. Ondernemen is veelzijdig, we hebben niet alle kennis altijd in huis. Dat is ook niet nodig, soms huren we expertise in. Karmijn adviseert en stimuleert ons om hierin te investeren. Daarbij verbinden ze ons ook met andere experts of portfoliobedrijven als een casus het vraagt. Dat verbindend werken heb ik nog niet eerder bij investeerders ervaren en ik ervaar het als heel positief en sterk.”

Klantgerichte aanpak zorgt voor maatwerk
Corné: “Het kantoor van JOYinCARE staat in Nunspeet en alle 20 medewerkers hebben nauwe banden met de zorg. De kennis die ze hebben en waarin we blijven investeren, waarderen onze klanten enorm. We zijn ook altijd betrokken bij de implementatie van onze producten. Samen met korte, directe communicatielijnen zijn we in staat om de zorg optimaal te blijven ondersteunen. In de zorg zijn strikte voorwaarden aan de productie van hulpmiddelen en dat is volkomen logisch. Aan deze standaarden voldoen we met alle benodigde certificaten. Echter, we zijn ook een beetje eigenwijs en willen vooral kunnen inspelen op specifieke klantvragen. Daarom leveren we ook tilbanden op maat. We adviseren en staan naast de klant bij hun vraagstuk. Dat is altijd de sleutel tot succes geweest en dat willen we behouden. Met ons eigen confectieatelier is het bovendien mogelijk om maatwerk te leveren. Op deze manier blijven we dichtbij de zorg én brengen het werkplezier in de zorg. Zo kunnen we met onze klantgerichte aanpak betekenisvol bijdragen aan deze branche.”

Diversiteit in leiderschap
Corné: “De kracht van het managementteam zit ‘m in de mensen zelf. We hebben allemaal een ander karakter en een andere leiderschapsstijl, ook al kunnen we in uiterlijk op elkaar lijken. Na de overname hebben we een Management Drives sessie gedaan met het hele MT en toen kwam dit duidelijk naar voren. Karmijn geeft hier gedegen aandacht aan en heeft veel ervaring met de betere resultaten van gemengde teams. Juist omdat we verschillend naar vraagstukken kijken, hebben we geregeld discussies en dat leidt weer tot betere uitkomsten. We willen samen verder komen. Want die ene gemene deler bij ons is en blijft dat we op basis van vertrouwen vanuit bepaalde normen en waarden handelen. Dat hebben we naar elkaar uitgesproken en daar zijn we het altijd over eens.”

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.