Een wereldwijde nichespeler binnen interieurdesign met eigen signatuur

Een wereldwijde nichespeler binnen interieurdesign met eigen signatuur

20-05-2022

“Wij geven iedereen de ruimte om te spelen volgens hun eigen regels en plezier te maken.” Deze zin staat op de website van interieurdesignmerk POLSPOTTEN en vormt de opening van het gesprek met Victor van Nieuwenhuizen– CEO van POLSPOTTEN en Juliette van der Eerden – COO/CFO van POLSPOTTEN. We praten over het merk, de mensen, de ambities en natuurlijk de designproducten.

Victor van Nieuwenhuizen - CEO POLSPOTTEN licht toe: “POLSPOTTEN is een interieurdesignmerk met een eigen signatuur. We zijn intuïtief en onze stijl is vrij onnavolgbaar. Dit is een enorme kracht, waar we veel waarde aanhechten. Door deze positionering hebben we wereldwijd inmiddels onze unieke plek verworven in de designwereld. We focussen niet op massa maar juist op mensen die ruimtes met aandacht willen creëren.

Intuïtief en speels karakter

POLSPOTTEN vindt zijn oorsprong mid jaren ’80 toen een progressieve man, Erik Pol, met een kleurrijk wereldbeeld dit merk startte. Hoewel hij het bedrijf inmiddels verlaten heeft, waant zijn vrije, creatieve geest nog steeds rond in het bedrijf.

Victor: “We hebben een speels karakter en zijn wars van conventies, dat zit heel diep in ons DNA. Je ziet het terug in onze producten, bij onze mensen en in de processen. Als je voor ons kantoorpand staat, zie je een logistieke box. Gaan de schuifdeuren van ons kantoor open, dan kom je in een andere wereld. In onze enige winkel op KNSM-eiland in Amsterdam creëren we hetzelfde gevoel. Er zit humor in, we gebruiken veel kleur en hanteren verrassende vormen en materialen.

Alles wat we creëren, spreekt het gevoel bij mensen aan. Het is kleurrijk, kunstig om te zien, decoratief design uiteraard en bovenal durven we verrassend anders te zijn. We vergroten uit of doen juist ‘tegengesteld’. Denk aan supersized lampen, vazen in allerlei vormen, banken van 8 meter breed of ovale tapijten. Onze creatievelingen in de studio zijn leading in innovatie en laten hun kwalitatieve creatieve kracht zien. Dat gaat intuïtief. Als mensen deze ontwerpen vervolgens dan in het echt zien, ontstaat het wow-effect. Vol verwondering kijken ze om zich heen, het zet ze aan het nadenken.”

Eigen identiteit

Victor: “Uit gesprekken met de oprichter weten we dat onze winkel sinds de start een plek was waar mensen met een groot hart voor kunst, design en cultuur samenkwamen. Ze kochten niet alleen producten, ze vonden daar het gevoel van ons merk terug en gingen met elkaar in gesprek. Dat zat én zit nog steeds diep in ons DNA verweven.

De afgelopen jaren van veel thuis zijn door o.a. thuiswerken heeft ons een flinke groei laten zien van mensen die meer aandacht en geld besteden aan het creëren van een eigen identiteit thuis. Ze kiezen voor speelse, unieke designproducten waardoor ze zich meer thuis voelen en die uitdrukking geven aan wie ze zijn. POLSPOTTEN zegt: ‘We add play to space’ en daar werken we voor.

Ook wij worden steeds weer verrast door het uiteindelijke resultaat als we foto’s zien van consumenten of onze business to business klanten. We leveren wereldwijd en zijn trots op de high-end bedrijven die we tot onze klanten mogen rekenen, o.a. De Bijenkorf, Selfridges, Farfetch, Soho House, Louisa Via Roma en Merci. Bijzonder is ook dat vele bekende en bijzondere designliefhebbers bij ons shoppen. Zo ging onlangs nog een POLSPOTTEN vaas mee in de bagage van koningin Máxima bij een staatsbezoek aan India en ook in het Franse Palais de l'Élysée staat POLSPOTTEN design. We worden gezien als een heel eigen en expliciet designmerk dat gedurfd is en kwalitatief gedreven.

Inzet op groei en brede fundering

Juliette: “Naast inzet op omzetgroei, bouwen we aan het fundament. We bouwen aan een solide structuur van processen die deze gezonde en duurzame groei faciliteren. Dat betekent we aan de brug bouwen terwijl we eroverheen lopen. Dat doen we in snel tempo met behoud van ons DNA. Dat betekent dat we tegelijkertijd aandacht besteden aan nieuwe medewerkers werven, nieuwe IT-systemen opzetten en het logistieke proces optimaliseren. Aangezien wensen van klanten veranderen, willen we hier snel op kunnen anticiperen.

Samenwerking met Karmijn Kapitaal

Juliette: “Karmijn Kapitaal is een investeerder en ze kijken net als andere investeerders hoe we een gezond en duurzaam bedrijf kunnen runnen. Het unieke van Karmijn is dat ze ook op de mens gericht zijn. De mensen van Karmijn hebben veel aandacht voor teamdynamiek en geloven net als wij dat een divers team beter presteert. De samenwerking met Karmijn Kapitaal verloopt heel plezierig. Maandelijks sparren we over strategische vraagstukken, teams en mensen. Kritische vragen en soms pittige discussies houden ons scherp. Daarbij kunnen we gebruikmaken van hun expertise en omvangrijke netwerk. Zo leren we ook onderling binnen het portfolio van Karmijn veel van elkaar en kunnen partners naar voren worden geschoven om te helpen. Maar wij blijven in the lead. We vullen elkaar mooi aan en hebben hetzelfde doel voor ogen.”

Hoe staat het met diversiteit en duurzaamheid binnen POLSPOTTEN?

Victor: “Diversiteit is geen issue binnen POLSPOTTEN, het zit in ons DNA. Het progressieve karakter en de vrije geest stimuleren de diversiteit als vanzelf. Man-vrouw, verschillende nationaliteiten, leeftijden, geaardheid, we hebben een heel divers team van zo’n 30 mensen. We zoeken vooral medewerkers die ons team aanvullen, die fan zijn van het merk, energie geven en daadwerkelijk iets bijdragen aan POLSPOTTEN. Welke vaardigheden en karakters passen bij het huidige team en waarop willen we focussen? Daarbij gebruiken we tools als DISC en Insight die kijken waar ieders krachten en kwaliteiten liggen en wat de ontwikkelpunten zijn.  

We willen innoveren op een eigen en duurzame manier. Creëren op deze manier kan alleen als je compleet jezelf mag zijn. Het is geen truc of concept, het is kwalitatief gedreven verhaal gebaseerd op kunst, cultuur en design. Dat verhaal is niet vergelijkbaar met anderen en niet voor de massa. We willen op plaatsen liggen waar we ruimte krijgen om dat verhaal te vertellen. Lees: de high-end warenhuizen en conceptstores of designplatfora. Je vindt onze producten óf mooi óf niet, het is een kwestie van smaak en gevoel.”

Juliette: “Duurzaamheidsaspecten zijn al verweven in onze producten, het productieproces en hoe we omgaan met arbeidsomstandigheden, maar we willen dit versterken. Onlangs hebben we iemand aangetrokken die ons helpt om vanuit een scan een Sustainability Plan te maken. We doen al veel intuïtief op gebied van duurzaamheid, maar willen dit nu intrinsiek ook aantoonbaar en gestructureerd hebben.”

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.