Persbericht investering King Louie

OVERNAME KING LOUIE DOOR KARMIJN KAPITAAL

Amsterdam, 14 september 2017– Investeerder Karmijn Kapitaal heeft een meerderheidsbelang genomen in Exota BV, het bedrijf achter het succesvolle Nederlandse vintage-inspired modemerk King Louie. In de laatste jaren is King Louie met 50% gegroeid, waarvan een groot gedeelte in het buitenland, en wordt inmiddels door zo’n 1.000 winkeliers in Europa verkocht. Karmijn stapt nu in om deze groei te bestendigen.

Oprichters Ann Berlips (59) en George Cramer (62) vinden het na 36 jaar een mooi moment om het bedrijf in een nieuwe fase te brengen. Zij zullen beiden aanblijven als design adviseurs. Ann Berlips: “Wij hebben er groot vertrouwen in dat het huidige managementteam samen met Karmijn het merk internationaal verder op de kaart zal gaan zetten.” Het managementteam wordt gevormd door Jeroen Dijkema (Commercial Director) en Nica de Bloeme (Financial Director).

Ann Berlips en George Cramer begonnen in 1981 met het verkopen van tweedehands-kleding op de Noordermarkt in Amsterdam, al snel gevolgd door hun eerste eigen winkel in de Jordaan. In 1984 werd King Louie geboren, een vintage-inspired merk, met een uitgesproken eigen stijl. Herkenbaar aan de kleurrijke prints is King Louie vandaag zeer succesvol in Europa, met Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië als de belangrijkste markten. Het merk heeft twee eigen Exota winkels in de Amsterdamse Negen Straatjes en diverse eigen internationale webshops. De onderneming telt ongeveer 90 werknemers. Meike Scheffer van Karmijn: “Wij zijn onder de indruk van de steady groei die King Louie laat zien. We denken dat er nog veel kansen liggen in de nichemarkt van de vintage inspired kleding en we willen daar graag onze bijdrage aan leveren.”

Het in 2010 door drie vrouwelijke ondernemers opgerichte Karmijn Kapitaal investeert risicodragend kapitaal in Nederlandse MKB-bedrijven. Karmijn ziet diversiteit en menselijke waarden in het zakendoen als succesfactoren en werkt in nauwe samenwerking met ondernemers aan duurzame groei. Karmijn investeerde eerder al in 2 andere modebedrijven, te weten Marlies Dekkers en Fred de la Bretonière.