Waardecreatie dankzij een persoonlijke benadering

Waardecreatie dankzij een persoonlijke benadering

10 december 2021

In de serie "De balans tussen harde en zachte waarden" interviewt Karmijn Kapitaal praktijkspecialisten over onderwerpen zoals diversiteit, inclusiviteit en continuïteit. Al sinds de start van Karmijn Kapitaal, ruim tien jaar geleden, zijn diversiteit en inclusiviteit belangrijke ingrediënten voor de samenwerking met partners. Niet als doel op zich, maar de juiste balans tussen de zogeheten zachte waarden en de keiharde cijfers - de harde waarden - blijkt keer op keer de sleutel voor het bouwen van rendabele en duurzame bedrijven die continuïteit in werkgelegenheid, aandeelhouderswaarde en duurzaamheid creëren door middel van groei.

BPI Services maakt sinds 23 juni 2021 onderdeel uit van het Karmijn portfolio. Een mooi moment om in gesprek te gaan over hoe ze de samenwerking met Karmijn na vijf maanden ervaren. Arjen Baan - CEO en Jasper Peterse – Sales & Marketing Manager  vertellen openhartig over het ontstaan, wat hen drijft en hun plannen voor de korte en lange termijn. Christie van Zijp -Manager Bedrijfsvoering - neemt niet deel aan dit gesprek, maar levert wel een bijdrage aan dit artikel. Christie en Arjen zijn partners, zowel zakelijk als privé. Christie, Arjen en Jasper vormen het managementteam van BPI en waren tot de overname door Karmijn alle drie aandeelhouder van BPI.

BPI van oprichting tot nu
BPI levert totaaloplossingen op het gebied van Identification en Smart Sensoring in het binnen- en buitenland. Producten en diensten worden onder andere gebruikt voor het afnemen van vingerafdrukken, scannen en controleren van identificatiedocumenten en het waarborgen van een veilig en humaan verblijf in een Extra Beveiligde Kamer (EBK), High Intensive Care kliniek (HIC) of Politie Arrestanten Complex (PAC).

Waar staat BPI voor en hoe is BPI gegroeid tot waar jullie nu staan?

Arjen Baan, CEO, vertelt: “BPI staat voor Business Process Innovation. BPI is in 1995 opgericht en richtte zich toen op het innoveren van administratieve processen. We adviseerden bedrijven om processen efficiënter in te richten en voerden implementaties ook door. Drie jaar later namen we een internetbedrijf over, dat we volledig geïntegreerd hebben in BPI. We waren succesvol en in 2001 nam Altran BPI over. We werden vooral een consultancy bedrijf. Ergens bleef innovatie lonken en in goed overleg met Altran zijn we in 2005 een nieuw bedrijf gestart, het huidige BPI Services. Onze core business is identificatie en smart sensoring. We hebben sterke en langlopende relaties opgebouwd met onze klanten in de zorg, bij de overheid, politie, grensbewaking en in het bedrijfsleven. Het innovatief procesdenken dat we in 1995 al deden, doen we nu nog steeds, alleen op een ander gebied.”

Innovatief procesdenken
Innovatief procesdenken is diep geworteld binnen BPI. Kun je een voorbeeld noemen van een innovatief product dat jullie ontwikkeld hebben?

Arjen: “De iMatch is bijvoorbeeld een mobiele toepassing voor politie en grenscontrole om identiteiten van personen te controleren. De toepassing werkt via bluetooth en is kleiner, lichter en gebruiksvriendelijker dan andere toepassingen. We ontwikkelen samen met onze klanten producten die naadloos aansluiten op de praktijk. Daarbij gaan we graag nog een stap verder, iets maken wat nog niet bestaat én gebruiksvriendelijk is. Innovatie zit in ons DNA.”

Jasper Peterse, Sales & Marketing Manager, continueert: “In 2017 deden we mee aan de Veiligheid Innovatie Competitie, georganiseerd door Politie, Marechaussee en de Ministeries van Justitie en Defensie. MKB mocht ideeën aandragen om de samenleving veiliger te maken. We wonnen de eerste prijs en kregen een geldbedrag om ons idee te kunnen ontwikkelen en uitvoeren. Ons idee was om met sensoren het waarnemingsvermogen van gevangenispersoneel te vergroten. Door afwijkend gedrag van personen in een separeercel of kamer te analyseren en vroegtijdig te signaleren, kan worden voorkomen dat iemand zichzelf of iemand anders iets aandoet. We hebben dit project succesvol met acteurs uitgevoerd en zijn nu in een vervolgproject om onze applicatie toe te passen in praktijksituaties met echte cliënten.”

Dat sluit precies aan op de missie van BPI, een bijdrage leveren aan een veilige en leefbare samenleving met behulp van gebruiksvriendelijke technologie.

Een persoonlijke benadering
In dit bedrijf met 15 medewerkers draait het om persoonlijk, dat is duidelijk. Wat merk je daarvan als je het bedrijf binnenloopt?

Arjen: “We doen het samen, we zijn een familie. We hebben oog voor elkaar en weten wanneer iemand jarig is en wat iemand privé beleeft. Naast dat onze medewerkers ook servicegericht, betrouwbaar en innovatief zijn, vinden we het sociale aspect belangrijk. Dat stralen we dan ook uit naar onze klanten. We steken veel energie in de opbouw van langlopende relaties, leren ze graag goed kennen, zodat we nog betere service kunnen verlenen. We willen dat klanten het leuk vinden om bij ons te komen. De manier van samenwerken moet prettig verlopen, net als bij onze partners trouwens. We willen weten waar onze producten vandaan komen, hoe ze worden ontwikkeld en of dat ons bevalt. Onze klanten stellen hieraan eisen en wij ook. Daarover gaan we in gesprek, we bezoeken de bedrijven zelf. Met transparantie en heldere communicatie bouwen we duurzame relaties op.”

Samenwerking met Karmijn
En toen benaderde Karmijn Kapitaal BPI Services. Wat was jullie eerste reactie?

Arjen: “Heel eerlijk, we hadden eigenlijk niet veel interesse om te praten met een private equity bedrijf. We waren bevooroordeeld. Na het eerste gesprek waren we onder de indruk. De menselijke aspecten binnen de organisatie wegen bij Karmijn net zo zwaar als de geldkwesties. Er volgden vele bijeenkomsten waar steeds weer mensen centraal stonden en dat beviel ons goed.

De samenwerking startte officieel eind juni en ook nu is die op een prettige manier. We richten ons op korte termijn doelen en waardecreatie op de lange termijn. Daarbij hebben we diverse strategische sessies gehad om die stip op de horizon te zetten. Voor nu en in de toekomst is BPI in goede handen.”

Diversiteit
Karmijn staat bekend om diversiteit als middel om een goed rendement te behalen. Zetten jullie dit al in?

Arjen: “Voor ons is diversiteit geen topic an sich, we willen vooral de juiste persoon op de juiste plaats. We vullen elkaar ook in het managementteam goed aan. Zo zitten Jasper en ik altijd vol ideeën en kijkt Christie ook naar de risico’s. Diversiteit is voor ons dat we het nut inzien van elkaars kwaliteiten en dat we elkaar hierom waarderen. We vinden het heel belangrijk dat mensen zich thuis voelen bij BPI, kunnen uitblinken in waar ze goed in zijn en met onze kernwaarden instemmen.”

En is de sector waarin BPI Services zich begeeft een echte mannenwereld?

Christie van Zijp, Manager Bedrijfsvoering, zegt : “Absoluut niet. Bij ons werken mannen en vrouwen. Het klopt dat je bij de softwareontwikkeling weinig dames tegenkomt. En we hebben een samenwerkingsverband met de Hogeschool van Leiden, waar aan sommige opleidingen ook weinig vrouwen deelnemen. Kijk ik echter naar de klantzijde, voornamelijk overheid en zorg, dan gaat het gelijk op. Ik kan dus niet spreken van een mannenwereld.”

Inclusie in technologie
BPI past inclusie toe in hun technologie. Hoe werkt dat dan?

Jasper: “Bij onze oplossingen hebben we veel aandacht voor inclusie. We willen onze toepassingen zo laagdrempelig mogelijk maken in het gebruik. Onze Smart Touch oplossing is bedoeld voor mensen die in acute crisistoestand worden opgenomen. Alle iconen op de mediawand zijn ontworpen met beeld, tekst en kleur, de toepassing ondersteunt standaard 11 talen en zonder uitleg is deze eenvoudig te gebruiken. Digitale ontwikkeling vergt namelijk vertrouwen van mensen en met een grote usability, eenvoud én hoge veiligheid kun je dat vertrouwen winnen. Dat creëert ook kansen voor ons in het buitenland. Momenteel leveren we veel in Nederland en België en ook in een aantal andere Europese landen. Door strategische samenwerkingen met partners in het buitenland aan te gaan, vergroten we onze markt. We starten met ze eerst beter te leren kennen, hun kennis over onze producten te vergroten en dat alles uiteraard op onze kenmerkende persoonlijke manier.”

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.